Idag ville vår guide inte riktigt avslöja var vi skulle utan svarade bara att det skulle bli en överraskning, men att vi skulle vara borta hela dagen. Efter en timmes biltur långt ut på landsbygden så kom vi fram till Lesedi, som är en by där fem olika stammar lever och undervisar besökare om sitt kulturarv och sin historia. De fem olika stammarna kallas för Zulu, Xhosa, Pedi, Ndebe och Basotho.

Efter en kort presentation fick vi en rundtur av en medlem av Xhosafolket. Han visade upp olika redskap, vapen och specifika utrymmen i byn som alla har olika regler. Kvinnor ska till exempel alltid sitta på höger sida i hyddorna eftersom dörren öppnas till vänster om det kommer inkräktare. Han gick också runt med en pipa som man röker marijuana i, men sa bestämt att det endast fick ske på en specifik plats en bit upp i bergen. 

(null)

För att gifta sig måste en man kunna betala 11 kor och två hästar i brudpris, vilket motsvarar nästan 200 000 rand. Tidigare var det inte tillåtet för medlemmar ur olika stammar att gifta sig med varandra då de ständigt krigade, men genom hjälten Nelson Mandelas ledarskap (igen..) så uppmuntrades de att leva som ett gemensamt folk.  

Vi åt även lunch där och fick testa de lokala rätterna. Det fanns många typer av kött och jag valde ut två olika som såg någorlunda goda ut. Påväg till bordet frågade jag snabbt Arry vad det var för djur. 

"Struts och krokodil," flinade han och fortsatte gå. Jag förstår fortfarande inte om han faktiskt skämtade. Det fanns även stora torkade larver att testa, men så modig är jag inte.

På eftermiddagen såg vi deras dansföreställning och begav oss sedan tillbaka. Parkeringen var full av glada skolbarn som genast svärmade omkring oss. Alla ville kramas och eftersom jag hade minst tjugo barn omkring mig så blev vi kvar där en stund. Faktiskt helt underbart! 


(null)



1 kommentarer

Angelica

17 Oct 2019 19:35

En sån sprängfylld DAG!!!
Sååå intressant att få läsa!

Kommentera

Publiceras ej