Tempot är fortfarande ganska lugnt här, vilket är skönt. Dagen började med ett orienteringsmöte där vi diskuterade försäkringsuppgifter och transferplaner. Även lite allmänt säkerhetstänk när vi är ute och så. Det går inte att ignorera hur just egendomssäkerhet verkar vara en viktig faktor här. Så gott som varje byggnad har höga murar med flera lager taggtråd eller elstaket. De mest framstående byggnaderna har beväpnade vakter. Vi har också murar och en grind som man måste ringa på för att en vakt ska öppna. Arry berättade att alla stängsel är en rest från apartheidtiden då detta var ett "vitt" område. Nu verkar det bli normen i resten av staden också.

Efter mötet gick vi till köpcentrumet ytterligare en gång med de nya personerna som kom igår; Leni och Zoya från Belgien. Tydligen var området kring Krugerparken ett riskområde för malaria efter en regnperiod och eftersom alla andra hade med sig medicin så behövde jag också köpa. Man måste skriva ut det bakom en disk och fattade typ ingenting. Kassören ville veta hur länge jag skulle vara i området och svarade fyra veckor, eftersom jag inte hade en aning om huruvida Hoedspruit också är utsatt då vi ska bo i bushen. Alltså skrev han ut tre hela lådor åt mig med tabletter som kostade drygt 1000 rand (motsvarande 650kr). Namnet på uthämtningen blev Melissa Jakobs.  

Aja, nu får jag väl åtminstone inte malaria iallafall. Dessa introdagar är menade att vara lugna, så därför har jag tid att skriva en del.  I eftermiddag ska Melissa Jakobs åka till Soweto med de andra. Det blir spännande...

 

Jag med Leni, Alexandra och Zoya

Melissa Jakobs försöker vara självständig...


Kommentera

Publiceras ej