Tänkte jag skulle beskriva hur en hel arbetsdag ser ut i mitt liv just nu:

Min dag börjar alltid vid 07:30, då jag matar gräsänderna och gör iordning foder. Sedan kan man passa på att rida eller rasta hundarna. 

Idag red jag ut på Cooper för första gången tillsammans med Tamsin på Jack, sedan tog jag ut alla hästarna och fixade iordning stallet. Alla stall har ju som känt sina egna vanor och rutiner, och några saker som är annorlunda här är att alla hästarna helst ska ledas ut ihop.  När man själv ska göra detta så blir det alltså lätt lite besvärligt. Fick först ta ut Jack och Charlie till deras hage och sedan försöka mig på att leda de tre andra hästarna; Larry, Taurn och Cooper, tillsammans. Kanske inte det smidigaste att göra men åtminstone effektivt så länge ingen bråkar.

En annan grej är att man mockar med händerna. Då strömaterialet i boxarna är tidningspapper så är det väldigt svårt att använda en grepe. Istället har man handskar att plocka upp allt med och lägga det i stora soppåsar som man sedan kör bort till tippen med traktorn. När boxarna är rena och det är sopat ska hinkarna skuras och ridutrustningen göras rent. 

Efter att allt i stallet är gjort så har jag tid att vila lite fram till 14, då hundarna ska rastas igen och få mat. Sedan ska stallet göras iordning inför kvällen då hästarna kommer in vid 16. De ryktas och får sina täcken bytta och sedan kvällsfodrar man det sista man gör innan man släcker. Vanligtvis är jag klar vid 18.

Så börjar det om igen nästa dag...

Stallgården
Den ångande gödselstacken...

Kommentera

Publiceras ej