Imorse åkte vi på vår grupp på en tidig game drive, vilket betydde att vår ridlektion skulle ske senare på förmiddagen. Vi hade en riktigt händelserik tur med bland annat tre lejonhannar som traskade runt nära bilen och en hel flock giraffer som böjde sig ner och drack ur vattenhålet! 

(null)

Bild ur kikaren
Betalningen för dessa fina upplevelser kom senare, när det var dags att rida. Redan påväg till stallet hade temperaturen stigit till 38 grader och till och med de andra kände av hettan. Jag ville pröva Carl, en enorm skimmel på 178 cm. Redan helt blöt av svett pulsade jag fram genom sanden för att hämta honom och sadlade så fort jag kunde. När lektionen började hade värmen stigit till 43 grader. Traci var förstående och sa att vi inte skulle hålla på så länge, så jag försökte verkligen anstränga mig för att hålla ut trots att jag började få huvudvärk. Carl kändes fin även om han var svår att kontrollera och jag klarade uppvärmningen och den första övningen innan det började svartna för ögonen.  

Återigen blev jag den första att avbryta, men den här gången hade jag inte dåligt samvete. Medan jag gav Carl en dusch såg jag hur de andra gav vika en efter en och de såg om möjligt ännu risigare ut än jag själv.  

De sista två var värst. En tjej kräktes och den andra behövde rejält med hjälp från oss andra för att inte svimma. I efterhand kom alla överens om att lektionen varit en dum idé.  Lättnaden var stor när vi äntligen fick möjlighet att evakuera till uthuset. På hemvägen handlade vi proviant och tog ut pengar. Vi fick åka hem på flaket på grund av brist på utrymme. Vi åkte förbi ett fabriksområde där arbetare vanligtvis liftar på andras flak och det var nog en ny upplevelse för dem att se sex vita tjejer köra förbi då precis alla glodde på oss. 

(null)

Nu sitter jag och barnpassar Jack (den skruttiga valpen de räddade på ett tidigare outreach). Hans tänder har börjat klia och han är inte ens i närheten av att vara rumsren, men han är tillräckligt bedårande för att väga upp de punkterna. 

(null)



Kommentera

Publiceras ej