Den extrema hettan fortsätter. Idag var det 40 grader ute, men eftersom det var en vilodag så kunde vi spendera hela dagen i ett av uthusen vid stallet. Innan dess följde jag med två andra till affären och köpte tvål, eftersom det konstigt nog inte finns att använda någonstans. På vägen tillbaka pratade vi med en av vakterna, som var säkert på att det skulle börja regna snart då det alltid gör det i början av november. Jag hoppas att han har rätt. 

Våra små stugor har ingen luftkonditionering så att sova på nätterna är riktigt svårt. Dessutom måste vi hålla fönstren och dörren stängd så mycket det går på grund av myggen. Än har jag inte fått så många bett, så mitt myggnät är effektivt trots allt. 

Vi lagar mat åt oss själva i ett utekök en bit ifrån stugorna, men ingen får gå dit ensam när det blivit mörkt. Vi måste låsa alla skåpsluckor och ta in porslinet när vi använt det så att inte babianerna stjäl. Imorse hade en hyena slitit sönder en av dynorna på soffan och dragit  ut den i bushen!  

Runt vårt camp så finns det en liten eltråd som håller elefanter och giraffer borta, men allt annat kan komma in. På nätterna kan vi höra hyenorna, men tydligen finns det också lejon i området. 

Det finns en skräckhistoria de andra berättade, om en tjej på ett annat bushcamp i området som för några år sedan beslutade sig för att sova ute en natt, trots att det var emot reglerna. På morgonen hittade de resterna av henne en bit bort från lägret...

Huruvida den stämmer eller inte är svårt att veta, men den funkar effektivt mot att ingen går ut, trots att man får panik av värmen inomhus. Imorgon ska det bli minst lika varmt, så har ingen aning om jag ens kommer att vilja rida. Har öst i mig vätskeersättning men förstår fortfarande inte hur de andra är så pigga. 


En av totalt 11 hundar som rör sig omkring lägret

Uteköket bredvid vattenhålet



Kommentera

Publiceras ej